Přítomní: 0 čtenářů 0 mobilní
Alena Foustková – Ženy si musí zakrýt hlavu, protože nejsou obrazem božím Výstava se v hned několika rovinách zabývá ženským traumatem. V jednotlivých objektech, výšivkách, asamblážích i videoprojekci se autorčina osobní traumata střetávají s kolektivní ženskou zkušeností | kurátorka: Klára Vavříková | od 2. 12. do 28. 1. 2024
DOPROVODNÝ PROGRAM
Každý lednový čtvrtek | 18.00 | Tělo, lůno, vlasy, tvář – cyklus doprovodných programů k výstavě Aleny Foustkové nazvaný Tělo, lůno, vlasy, tvář je volnou kompozicí sledující téma vnímání žen ve společnosti a jejich specifické zkušenosti s prožíváním vlastní tělesnosti a stigmat s ní spojených. Ve čtyřech samostatných celcích se diváctvo setká s tématy, jako jsou postavení žen v církvi, symbolika vlasů a jejich zahalování, spirituální anorexie či pojetí ženské tváře v kinematografii.
Tělo – 04. 01. | 18.00
Lůno – 11. 01. | 18.00
Vlasy – 18. 01. | 18.00
Tvář – 25. 01. | 18.00
04. 01. | 18.00 | Tělo – Josef Záruba-Pfeffermann: Evangelium jako hra na mámu. V Evangeliích mnoho zpráv o Panně Marii není, vzhledem k tomu, jakou roli hráli ženy v křesťanské symbolice již od raného křesťanství. Koncil v Efesu roku 431 potvrdil Panně Marii titul Bohorodičky, symbolicky konaný ve městě kdysi slavného chrámu Artemis Efeské. Vztah křesťanství k Božské panně ovšem nevyplývá jen z kontextu ženských kultů helénského středomoří. Kořeny křesťanství, kde je symbolika ženy provozovaná mužem mimořádně důležitá, se promítají do postavení významných charismatických žen. Ty se stávaly i iniciátorkami výtvarných děl nebo textů, které se staly důležitou inspirací evropského umění | vstupné plné: 100 Kč, snížené: 60 Kč, Klub přátel musea: 0 Kč
11. 01. | 18.00 | Lůno – Nina Hřídelová: Ženy-tkadleny, ženy-pavoučice. Jak se v ženském psaní zrcadlí role žen coby dcer, sester, matek? Vytváří autorky ze svých literárních rodin sítě ochranné, nebo dusivé? A odkud pramení představa ženského vyprávění coby vinoucího se vlákna tkadleny? V přednášce o literárních obrazech ženského traumatu se diváctvo seznámí s mytologickými tkadlenami Filomélou a Arachné i jejich ozvěnami v současné literatuře. Výklad komparatistky Niny Hřídelové doprovodí četbou textů Karla Hospodářská | vstupné plné: 100 Kč, snížené: 60 Kč, Klub přátel musea: 0 Kč
18. 01. | 18.00 | Vlasy – Klára Vavříková: A na obzoru se objevila Venuše, vystupující z mořské pěny. Jen máločemu je přisuzováno tolik významů, jako lidským vlasům. Jejich symbolika může v jednotlivých kulturách představovat odlišné významy, přesto však současně promlouvá v univerzální rovině kolektivního nevědomí. Vlasy jsou vnímány jako koruna ženské krásy, symbol mládí a síly, ale i smyslnosti, kterou řada náboženství potírá jejich zahalováním. Ztráta vlasů může značit nemoc, nebo poporodní odevzdávání výživy dítěti z těla matky. Vyholení hlavy může pak být prostředkem odstranění identity jedince s cílem udělat z něj univerzální jednotku celku. Získáním Vašich vlasů Vás může zlá osoba uhranout či ovládat. Vlasy mohou být talismanem nebo symbolem rebelie proti nesmyslnému řádu či restrikci... Klára Vavříková se v přednášce zamýšlí nad tím, jaké příběhy jsou nám vyprávěny prostřednictvím vlasů a to nejen v rámci uměleckých děl | vstupné plné: 100 Kč, snížené: 60 Kč, Klub přátel musea: 0 Kč
25. 01. | 18.00 | Tvář – Šárka Gmiterková: Rozostřené ženské tváře v trilogii identity Christiana Petzolda. Přednáška se zaměří na dva filmy z tzv.trilogie identity německého režiséra Christiana Petzolda: Barbara (2012) a zejména Fénix (2014). Oba snímky spojuje nejen vyprávění o ženách, které stojí před osudovou volbou a jsou ve vleku historických událostí, ale také herečka Nina Hoss v hlavních rolích. Právě její tvář v sobě nese vtělené klíčové téma identity a její možné (re)konstrukce pod tíhou velkých dějin | vstupné plné: 100 Kč, snížené: 60 Kč, Klub přátel musea: 0 Kč
Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.
© 2025 Pražský přehled
Publikování či další šíření obsahu www stránek prazskyprehled.cz bez vědomí redakce není slušné a odporuje autorskému zákonu.
Často jsou tu zveřejněny také materiály třetích stran, kde jejich další šíření je možné pouze se souhlasem redakce KAM po Česku. Děkujeme za pochopení.