Přítomní: 0 čtenářů 0 mobilní
(145 let)
V Praze zahájily 16. 4. 1880 provoz malé vrtulové parníčky, kterým Pražané přezdívali „ožralé rybičky“. Jméno získaly díky svému kolébavému pohybu, který připomínal opilé ryby.
V říjnu 1879 připlul do Prahy J. P. Parrau s pěti parníčky, které provozoval v Drážďanech. V prosinci nabídl Pražské paroplavební společnosti jejich postoupení za čtvrtinový podíl akcií. Vedení firmy nabídku odmítlo. Parrau musel tedy podnikat samostatně. Provoz mezi dvěma pražskými jezy ale nebyl úspěšný. Parrau se následně pokoušel zavést dopravu mezi Prahou a Chuchlí, ale ani o ni nebyl zájem. V červnu 1882 nabídl své parníky PPS za 65 000 zlatých, ta to ale nepřijala, a tak Parrau vyhlásil konkurz. Zástupce PPS měl v dražbě parníky koupit za 15 000 zlatých, byl ale překonán pražským obchodníkem Sommerem, který nabídl 22 000 zlatých. Parníky si od něj pronajal židovský obchodník Goldmann. V květnu 1883 dostal koncesi na plavby mezi Prahou a Zbraslaví, o rok později do Štěchovic a 1885 do Litoměřic. Jeho podnik se jmenoval Rychlá salonní paroplavba. Lodě nebyly rychlé ani salonní, nicméně se dokázaly prosadit díky větší provozní pružnosti, nižším cenám, zlevněným zpátečním jízdenkám a podílu posádek na zisku.
Pavel Edvard Vančura, foto © www.feudal.cz
Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.
© 2025 Pražský přehled
Publikování či další šíření obsahu www stránek prazskyprehled.cz bez vědomí redakce není slušné a odporuje autorskému zákonu.
Často jsou tu zveřejněny také materiály třetích stran, kde jejich další šíření je možné pouze se souhlasem redakce KAM po Česku. Děkujeme za pochopení.